Дата на обновяване:31.12.2009

ПЧЕЛАРСКИ РАЗРАБОТКИ, ХРУМВАНИЯ И ИЗОБРЕТЕНИЯ свързани с пчеларския инвентар

(подредени са едно под друго в Статията с N79)

ВАРИАНТ НА ЗАСЛОНКА ЗА КРЪГЪЛ ВХОД НА КОШЕР,

ПОЛЕЗНИ ИЗОБРЕТЕНИЯ (Вътрешна гума за разнасяне на захарен сироп и Цедка за мед с обем 10 литра)

КОШЕРИ ОТ ГЛИНА

МЕТОД ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСКО НАГРЯВАНЕ НА ПЧЕЛИТЕ РЕАЛИЗИРАН С ПРОСТА КОНСТРУКЦИЯ

ЕЛЕКТРОНАГРЕВАТЕЛ ЗА КОШЕРИ

ЗАЩИТА ОТ СИНИГЕРИ ПРЕЗ ЗИМАТА

ВОДНА ВОСЪКОТОПИЛКА - ПРЕСА

ДОМАШНА ВОСЪКОТОПИЛКА - ПРЕСА

MOЯТ ПОМОЩНИК ПОДЕМНИКА (ПОВДИГАЧ НА КОРПУСИ И НАДСТАВКИ), (ВАРИАНТ 1)

МАЛКА МЕХАНИЗАЦИЯ. МОЯТ ПОМОЩНИК ПОДЕМНИКА (РАЗГЛОБЯЕМ И ПРЕНОСИМ ПОДЕМНИК - КРАН НА КОРПУСИ И НАДСТАВКИ, (ВАРИАНТ 2)

КОШЕРЕН ПОДЕМНИК

УНИВЕРСЛНА ПЧЕЛАРСКА РАМКА НА УЛЯНИЧ (на  Statia79_1)

ПУШАЛКА С ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ВЕНТИЛАТОР ВМЕСТО МЕХЧЕ

УСЪВЪРШЕНСТВАНО ПЧЕЛАРСКО САНДЪЧЕ

Начало на статия N79

ВАРИАНТ НА ЗАСЛОНКА ЗА КРЪГЪЛ ВХОД НА КОШЕР

В.М. Островерхов

Предлагам на всички пчелари и предприятия, които произвеждат пчеларски инвентар, да правят ламаринени заслонки за кръглите отвори на кошерите (виж рисунката) Ширината на прорезите е 6 мм. Въртящата се заслонка се закрепва с гвоздей над кръглия входен отвор. Тогава, той може да бъде затворен

напълно, да се стесни, или да се затвори с решетъчната част на заслонката.

Превод от "Пчеловодство" 2003г./N7

ПОЛЕЗНИ ИЗОБРЕТЕНИЯ
А.И. Гончаров

Автомобилна гума 1 я закрепих към квадратно парче дърво 2 от груб материал с ремъци 3, които ми помагат да го нося на гръб като раница (рис. 1). Отгоре на гумата направих отвор (фи 30 мм) и в него

монтирах горнище на пластмасова бутилка със завиваща се капачка. От долната страна на гумата през щуцер монтирах шланг (маркуч) (фи 30 мм), на края на който закрепих пистолет 4 (подобен на тези в бензиностанциите). След като се напълни гумата със сироп, много е удобно да се подхранват пчелните семейства.

След изцентрофугирането на меда, той трябва да се прецеди през грубо сито. Ако, то е с малък размер, то филтрирането може да заема много дълго време. Предлагам да се направи филтър с обем 10 л (рис. 2).

Превод от "Пчеловодство" 2005г./N7

КОШЕРИ ОТ ГЛИНА
М.Г. Хациревич

Пчелите отдавна са се заселвали в каменните празнини (кухини) в гориста местност. Знаейки тази особеност, ние в 1964 г поради недостига на кошери в роевия период направихме повече от десет кошери от материал, в основата на който бяха глината и пясъка. Положителните качества на тези компоненти, освен екологическата чистота могат да се   

смятат достъпността и ниската им цена. За заздравяване на конструкцията в строителния разтвор въведохме натриев силикат (течно стъкло), употребявахме арматура от пръти, (обвиване с рейки). Техническият натриев силикат е общодостъпен. Той широко се използва в строителството (за укрепване на слабия грунт), в бита (в качеството си на лепило, измиващо средство) и т.н. За справки канцеларския силикатен клей съдържа 64,4% натриев силикат и 35,6% вода.
Технологията на изготвяне на такива кошери е много проста (виж рисунката). Преди всичко от груби дъски се прави площадка, която служи за основа на кошера, и на нея се формира дъното и целия кошер. След това от добре направени дъски се прави сандък – шаблон за формиране на стените на кошера. Неговите външни размери трябва напълно да съответстват на вътрешните размери на стандартния кошер (450 х 450 х 330 мм).
Дълбочината на кошера ограничават с дървени трупчета за формиране на фалците за кошерните рамки (пити), които са забити с гвоздеи към горната част на шаблона. Широки рейки за пчелните (входно – изходни) отвори (горни и долни) се поставят в процеса на наливането на глинената маса в процеса на работата.
Дебелината на стените на кошера е произволна и може да достига 6-8 см и повече. Тя се ограничава само от размерите на площадката, която служи за основа. Сандъкът – шаблон се поставя на готовото глинено дъно и послойно се намазва с глина. За да не залепва шаблонът за глината, сандъкът се намазва с растително масло. Без да се изчаква пълното втвърдяване на глината, шаблонът внимателно се извлича от глинения корпус.
Забелязаните дефекти се отстраняват. След изсушаване на възникнали процепи и неравностите се запълват с глина, в която се добавя течно стъкло. След изсъхването на глинения кошер, отвътре и отвън го намазват с с концентриран разтвор на натриев силикат. Това прави кошера още по – здрав, по – водоустойчив, гладък и т.н.
Разбира се, такива кошери са тежки и нетранспортабилни, но имат и своите достойнства.
Не се прегряват от слънцето, не са пожароопасни, не гният, а главното – те са много евтини.
Надставките на кошера като сезонно използвани части, очевидно трябва да бъдат от дърво. Те може да се изработват от дървен материал с ниско качество, които е удобен за рязане.
Кошерите от глина могат да служат като временно жилище за роеве и отводки. На стационарните пчелини, където пчелите зимуват на открито на своите летни места, да се отглеждат пчели в такива кошери, може да стане напълно реална практика. Подразбира се необходимостта от усилена вентилация на гнездото през горната част на жилището.

Превод от "Пчеловодство" 2005г./N9

МЕТОД ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСКО НАГРЯВАНЕ НА ПЧЕЛИТЕ РЕАЛИЗИРАН С ПРОСТА КОНСТРУКЦИЯ
Е.Ф.Янченко

На моя пчелин се убедих в ползата от пролетното подгряване. Пчелите интензивно се развиваха веднага след изкарването и от помещението в което зимуваха.
За електроподгряване използвам лампички, загърнати с алуминиево фолио, които поставям по една в уголемените ми дъна в изолирани в тях камери с размери 300х300х60 мм. Камерите имат отварящ се капак в задната стена на кошера. Лампите ги съединявам последователно, така, че на всяка да се падат по 8 – 10 W. Например, за група от по 4 кошера са необходими 4 лампи по 40 W всяка съединени последователно. Използвам такова подгряване от средата на март до края на май и останах доволен. След изключването на нагряването, камерата може да се запълни с клончета от бор, знае се че мириса от тях влияе лошо на кърлежите вароа.
За поддържането на определена температура в своя зимовник също използвам нагряване на въздуха в помещението с електрически лампи. Две по 150 W монтирам с помощта на стойки в стените на две метални кофи, затварям ги с метални капаци и електрически ги съединявам последователно. На всяка лампа се падат по 75 W, те не прегряват при продължително използване. Система от две такива лампи поддържаше в моя зимовник температура от -1 С при околна температура -15…-25 С.
Превод от сп. Пчеловодство 2005/N 2

ЕЛЕКТРОНАГРЕВАТЕЛ ЗА КОШЕРИ
А.Г. Обертынский

11 години се занимавам с пчеларство и 8 години практикувам електроподгряване. Използвам нагреватели със собствена конструкция, изпълнени по метода на „научното натаманяване” (метод научного тыка), но от резултатите съм доволен. След зимуването пчелните семейства излизат силни, в кошерите няма влага, разходът на храна е по – малък, почти няма подмор. В края на април в 16 рамковите лежаци с магазинни надставки вече има по 10 – 12 пити с пило. Имах случай, когато на 5 май излезе първия рой. Първия мед центрофугирам между 15 – 20 май. Към 8 – 10 май правя ранни отводки, след това ги подсилвам и към края на юни получавам силни семейства, които се осигуряват сами с храна за зимата и дават по магазинна надставка мед.
За изготвянето на електронагревателя намотавам на лист меконит или азбест проводник от нихром с диаметър 0,4 мм и дължина 2400 мм. Кутийка от тенеке с размери 130х70х50 мм напълвам до половината с огнеопорна глина, в нея поставям нагревателния елемент, след това напълвам с глина до края и изсушавам. Капака на ламаринената кутия го закрепвам със саморези.
В страничната стена на кутията, където излизат изводите съм закрепил керамичен изолатор, а на капака и – терморегулатор от ютия поставен на минимална температура
.

Нагревателят го свързвам по схемата (виж рисунката) и го включвам в мрежата посредством понижаващ мрежов 
трансформатор.

Мощността на нагревателя е 19 W. Електроподгряването включвам в началото на февруари. Нагревателите при мен увисват на проводниците си зад преградните дъски.
Превод от сп. Пчеловодство 2005/N 2

ЗАЩИТА ОТ СИНИГЕРИ ПРЕЗ ЗИМАТА
В.В.Никитюк

През зимата, когато на вън е студено и е навалял сняг, хитрите синигери при търсенето на храна много често „навестяват” пчелина. Птицата каца на прилетната дъска и почуква с клюн по предната стена на кошера. На почукването пчелите реагират, като излизат навън през входа. Синигерът това и очаква. Изкълвава излезлите пчели. На един мой познат през зимата синигерите му унищожиха две силни семейства, а по този начин могат да унищожат и цял пчелин.

За борба със синигерите аз направих от проводник с диаметър фи 5 мм дъга (виж рисунката), обтегнах я с мрежа с квадратни прозорчета 20 на 20 мм и я зкрепих на предната стена на кошера така, че да покрива и двата входа.

Мрежата не пречи на пчелите при свръхранен облет, а синигерите не могат да кацат на прилетната дъска.
Превод от сп. Пчеловодство 2003/N6

ВОДНА ВОСЪКОТОПИЛКА - ПРЕСА
М.П. Петров

Предлагам на пчеларите два варианта на восъкотопилки – преси, които са мои констукции.

Обикновен гюм за мляко със срязана горна част, две дървени плоскости – горна и долна, мрежа с прозорчета 0,3 – 0,5 mm (желателно от неръждавееща стомана). Тежестта отгоре е около 16 кг. Работата и е проста: Поставяш я на печката и забравяш. На другия ден снемам отгоре восъка, а отдолу останалите отпадъци (троптината). Добивът на восък е максимално възможен (виж рисунката).
Цилиндър от удебелен лист от алуминии или неръждавейка. Отгоре плътен херметичен капак с един или два защитни клапани като на скороварките, натисквач от тежестта от неръждавейка (виж рисунката).

Превод от сп. Пчеловодство 1999/N6

ДОМАШНА ВОСЪКОТОПИЛКА - ПРЕСА
В.С. Сорокин

Oбикновена емайлирана или алуминиева тенджера или кофа я запълвам с восъчна съровина (натрошени пити за претопяване), уплътнявам и валивам с вода. Отгоре поставям кръгла метална пластина (външния и диаметър съответства на вътрешния на избрания обем), която натиска суровината (виж рисунките на горната публикация с автор М.П.Петров, kоято е близка по замисъл). Нейната дебелина е 30 mm, теглото и е 6 кг. В пластината са пробити двадесет отдора всеки с диаметър 10 мм. В централният отвор е поставено цилиндрично тяло от тънко желязо с дебелина 3 – 4 mm и дължина 250 – 300 mm, което е загънато под прав ъгъл от едната страна за повдигане на охладения кръг с восък и самата тежест от восъкотопилката. Восковата маса (суровината) се разварява на газова или електрическа печка от 30 минути до 2 часа в зависимост от качеството на восъчната суровина (колкото са по – стари питите, толкова по – дълго).
За да не попадат във восъка странични, леки примеси, под тежестта от долната страна се разполага металическа решетка със ситни правоъгълничета и плътно спусната покрай стените на съда. Размерът на прозорчетата е 2х2, до 3х2 мм. Освен това под решетката се намират и един – два слоя марля.
След охлаждане, от долната страна на восковия кръг отрязвам тъмните отпадъци от странични примеси, които може и вторично да се стопят на слънчевата восъкотопилка. Без да отлагам, веднага отделям запресованата троптина, която плътно е прилепнала към дъното и стените на тенджерата, кофата или какъвто съд е избран.
След охлаждането на восъка, водата от съда моцже да се разреди с чиста и да се използва за поливане, тъй като тя съдържа вещества полезни за почвата и растенията. Пластината съм я покрил с боя (грунд), издържаща 200 С.
Превод от сп. Пчеловодство 2001/N8

Mоят помощник подемника (повдигач на корпуси и надставки) (вариант 1)
С.К. Калашников

Моите пчели ги отглеждам в двукорпусни кошери. В зависимост от силата на пашата, допълнително на тях поставям магазини или корпуси. Работя един. За да си облегча (улесня) работата ми се наложи да конструирам подемник, който е на 3 крака.

Отрязах от тръбата с вътрешен диаметър фи 150 мм кръг с височина 60 мм и отбелязах на три места (на равно разстояние едно от друго) къде ще бъдат разположени държачите на краката 2.От стоманена лента с дебелина 2 мм и широчина 60 мм напревих три скоби 7 (40 х 40 х 40 мм) (държачи) за краката. Заварих ги в местата, където бях отбелязал.
За крака на стойката избрах три тръби всяка с дължина около 3 м, фи 32 мм с дебелина на стените 1 – 2 мм. От едната страна заварих към тях „пета” 5, (пластини с размери 100 х 100 х 2 мм) а в другата впресовах втулки. В скобите и краката пробих отвори за осите 6, които са с фи 10 мм. След закрепването на краката проверих тяхната подвижност.
От горната страна на кръга заварих блок с две рплки 1, през които минава въже 3 от неръждавееща стомана с диаметър фи 3 мм. На едната от стойките закрепих червячна лебедка 4 с предавателно число 1 : 30 и ръкохватка с дължина 300 – 350 мм.
За да фиксирам повдигнатия кошер, втиквам метален стержен между основата на лебедката и нейната ръкохватка.
Превод от сп. Пчеловодство 2003/N1

Mалка механизация. Моят помощник подемника (разглобяем и преносим подемнк – кран на корпуси и надставки, (вариант 2)
Н.Ф. Полевода

След ограниченията, които ми наложиха лекуващите ме лекари (аз съм на 68 год) на мен ми се наложи сериозно да се заема с механизация на пчелина си. Най – трудоемките процеси: повдигане и поставяне на вторите корпуси на 12 и 16 рамковите кошери; превозване на корпусите на пчелина, където между редовете е не повече от 1,5 м, а между кошерите в един

ред около 0,8 м.
Подемниците с различна конструкция са или много големи, сложни за изработване и изискват прилагането на немалки усилия, или позволяват само да се повдигне първия корпус (виж вариант 1 с три крака с автор Калашников С.В.). При това е неудобно да се обслужва първия корпус, още повече да се преместват питите му.
Моят преносим (разглобяем подемник – кран) ми облегчава работата толкова, че преглеждането на кошерите ми без него (за мен) е просто невъзможен.
Стойката 1 с височина 1,7 – 1,8 м съм я направил от стоманена тръба с външен диаметър фи (външно) = 48 мм. На нея свободно седи опорно колелце 2, което удържа стопорът 3 от проводник с диаметър фи 5 мм. Като се подбира колелцето може да се подбира височината и разположението на стрелата.
Към основата на стойката е заварен кръст 4. здравината на съединението се осъществява от триъгълничетата 5 от стоманен лист с дебелина 4 – 6 мм. Лъчите на кръста (с дължина 450 мм) може да се удължават с удължителите 6 – това са четири стоманени тръби с фи 32 – 38 мм, с дължина 700 мм, с отвори на краищата за закрепването на опорните дъски 7 с размери 100 х 150 х 20 мм. При това се увеличава товароподемността и устойчивостта на конструкцията. Като се поставя нещо под опорните дъски може да се получи строга вертикалност на положението на стойката. На нея се върти основата на стрелата 18 от стоманена тръба с фи вътрешно = 50 мм, и дължина 250 мм. От нея в две посоки са разположени ъглите 16 (20 х 20 мм) с дължина 600 мм, които са съединени с шина -
съединяваща 17. Между другите краища на ъглите – е корпусът на барабана 14 от П – образна форма от стоманена лента (2,5 х 70 мм). Според мястото подбрах и заварих към основата на стрелата и барабана стоманена лента 15 (4 х 20 мм).
В отвора на корпуса на барабана преминава оста на барабана с отвор за закрепване на капронова връв (канап) 12 с фи 5 мм. Към оста са заварени страни с фи 70 мм и ръкохватката 13 от лента 4 х 20 мм. Връвта преминава през ролчица 11 с фи 55 мм, съединена с хомут 10 от стоманена лента 1 х 20 мм с траверсата 9. Траверсата е кленова палка с фи 40 мм, с дължина 560 мм, в краищата на която съм просвердлил два канала на разстояние 20 мм един от друг, които се кръстосват под прав ъгъл. Те служат за закрепване на връвта 8 фи 3 мм, който образува две примки, които обхващат кошера под страничните му рейки, които са забити към него под капака и подкапакника. Подемникът издържа тегло по – голямо от 80 кг.
При въртенето на ръкохватката на барабана, връвта се навива на оста и повдига траверсата, която натяга примките на връвта и се повдига товара. Ръкохватката може да се фиксира с кукичка, която се премества по продължение на ъглите. Повдигнатият товар може много лесно да се върти на стрелата около стойката.
Вторият корпус го поставям на подставка – старият корпус (магазинна надставка) с забити от мен на него (нея) крака, върху която съм поставил снетият капак от преглеждания кошер. Преди сглобяването на кошера задължително провеждам профилактическа обработка: поръсвам горните рамки на питите с разствор от пелин. Пчелите се спускат надолу, като по този начин за кратко време напускат зоната в която са застрашени от травми по време на сглобяването на кошера.
Превод от сп. Пчеловодство 2003/N7

Кошерен подемник
Руди Стийл

Прееди 40 години не ми тежеше да вдигна един кошер и да го поставя в пикапа, но сега това е проблем за мен. Същото важи и за един мой приятел пчелар, който е заварчик. С него сглобихме четири колесна акумулаторна подемна ръчна количка, на която предните колела могат да се махнат, за да повдигне кошер от палета.
Използвахме малка лебедка с удължител за управление и 12 волтов акумулатор. Лебедката се придвижва нагоре и надолу с двете странични конзоли, които се движат вътре под дръжките на кошера.

Мога също така да претеглям кошера или само магазинните корпуси. Когато не се използва, кантарът може да се махне. С долна дъска от две части и решетка мога да вдигам кошера от долната дъска, без да безпокоя пчелите. Мога да разбера колко са рамките с пило, къде са, дали се изграждат пити и пр. Мога да върша всичко необходимо по кошера, без да вадя количката из под него. Мога да вземам магазини за вадене на мед. Ако е необходимо да местя кошери, мога да ги натоваря в пикапа или ремаркето.
Количката ми стана нещо като наемен работник. Не се налага да моля за помощ. Кошерните стойки са поставени под ъгъл в прав ред, така, че мога да минавам от всяка страна, особено когато правя отводки.

Източник: Amerikan Bee Jornal, 11/2004; Пчелин 2004/8

Пушалка с електрически вентилатор вместо мехче
Логинов Н.В.

Пушалката, която използват съвременните пчелари, е била изобретена преди 200 години и през това време не се е изменила. Променила се само технологията на производството и – по – рано са я правили на ръка, а сега я заваряват с точкова заварка. Пчеларите са народ – достатъчно консервативен, но на двора с кошерите е вече 21 век, който изисква нови изобретения и усъвършенствания! Аз се опитах да създам принципно нова конструкция на пушалка и ето какво се получи – виж снимката. Веднага се забелязва, че пушалката няма мехче, въздуха в камерата за изгаряне се подава с помощта на малък вентилатор. Броят на оборотите на вентилатора се регулира с променливо съпротивление (потенциометър), а включването става с бутон за временно включване или с подвижна пластина, която застава над бутона, притиска го и го блокира във включено положение. Захранването на двигателя на вентилатора се осъществява от 3 батерии по 1,5 V. Батериите се разполагат в удължен корпус от китайско фенерче, който едновременно служи и за дръжка на пушалката. Един комплект батерии стига за цял сезон (от април до октомври).

Корпусът на пушалката има цилиндричен бункер за горивните материали, конусообразна камера за изгаряне, в която е разположена скара (решетка), под камерата за изгаряне е разположено мястото в което се събира пепелта. В горната част на пушалката е предвиден отвор, на фланеца на който се закрепва тубуса за дима.
Пушалката се зарежда с каквито и да са дървесни отпадъци, при разпалването и те трябва да бъдат сухи, а след това може да се използват и влажни.
Димът от пушалката винаги е студен на каквато и да е нейна мощност, след пълното изгаряне на горивните материали, когато в камерата за изгаряне останат само червени въглени, е възможно излизане на горещ въздух, но тъй като при това димът отсъства, то в този режим пушалката не може да бъде използвана за успокояване на пчелите.
Да се запали пушалката може по няколко начина:
1.Отсъединете мястото за събирането на пепелта, снемете тубуса за дим и към долния отвор на камерата за горене поднесете запалена газова запалка – след 20 – 30 секунди пушалката ще заработи!
2.С тресчици, както при обикновената пушалка – купчинка тресчици се запалват и се спускат в мястото за горивните материали. За осигуряването на достъпа на въздух трябва да се снеме мястото за събиране на пепелта и да се включи вентилатора на най – ниските обороти. Със запалването да се добавят горивни материали и при обилното отделяне на гъст бял дим да се направи пълно натоварване на бункера и да се надене тубуса за дим.
3. Да се приготви неплътно кълбо от тънка брезова кора и да се въведе през долния отвор под скарата (решетката). Да се запалят брезовите кори и да се постави мястото за събиране на пепелта, да се включи вентилатора на малки обороти.
4. В мястото за събиране на пепелта да се постави таблетка от сухо гориво, да се запали и да се възстанови мястото за събиране на пепелта на предназначеното му за целта място, да се включи вентилатора на малки обороти.
В третият и четвъртият случай пушалката може напълно да бъде заредена с горивни материали, но първият слой с дебелина от два – три сантиметра трябва да се състои от сухи дървесни отпадъци. Това условие не е задължително при запалването със сухо гориво – енергията на таблетката е достатъчна за запалването на каквито и да са горивни материали.
На пълна мощност времето за работа с пушалката зависи от интензивността на работа на пчеларя и количеството на поставените горивни материали, а в дежурен режим, когато от тубуса за дим излиза тънка струя дим е няколко часа.

Източник: Сайт: “Все о меде и не только”
www.medoviy.ru

Усъвършенсвано пчеларско сандъче
Матвеев А.М.

Обикновено пчеларското сандъче е предвидено за пренасяне на определен брой гнездови или магазинни пити. След частична корекция в него може да се поставят два пъти повече магазинни пити, ушите на които се опират на две нива (виж рисунката). С тази цел към страничните стени от вътрешната страна на сандъчето съм заковал допълнителни летвички 5 със сечение 30 х 10 мм които се намират по – ниско от горните летвички 1 на височината на магазинна пита заедно с подрамковото и пространство от 10 мм. В горните летвички по средата направих срязани

участъци с ширина 40 мм, през които спускам магазинните пити на долния ред. В непосредствена близост до всеки участък съм поставил метална пластина 2 (70х70х2 мм). На единия и край съм направил закръгление с отвор в центъра, чрез който пластината съм я закрепил с гвоздей на горната летвичка. След запълването на долния ред, завъртам пластината около оста и, образувана от гвоздея и затварям срязания участък на горния ред за да мога да поставям питите на горния ред на сандъчето. В същото положение са пластините, когато пренасям със сандъчето гнездови пити.
Вътрешните размери на сандъчето: 470х350х180 мм (последният размер определя колко пити могат да се поставят на един ред). Изработил съм го от трислоен фазер, само страничните стени – от дъски с дебелина 15 мм. Капакът мога да го свалям. Благодарение на монтирани на сандъчето странични дъсчици с височина 40 мм, мога да закачвам на повърхността му и пчеларски инвентар за пренасяне. От единия край съм снабдил сандъчето със закачалка за пушалката. При пренасянето на питите за да намаля теглото на сандъчето, му свалям капака и на негово място използвам парче плат, който е закрепен към една от страничните стени. Сандъчето може да се носи, като се вземе с ръце за страничните дъсчици 3. В страничните, малки стени на сандъчето направих по един отвор 4 с диаметър 8 мм в които при необходимост закрепвам подвижна дръжка за пренасяне. Когато не използвам дръжката, отворите ги затварям.
На дъното на сандъка обикновено поставям подвижно дъно от неръждавееща ламарина с размери 460х180 мм, която от всички страни е загъната под прав ъгъл с по 20 мм. Така се образува една отворена отгоре кутия в която се събират всички отпадъци, останали на дъното по време на работа. С помощтта на подвижното дъно, отделянето и от сандъчето много се улеснява. Дъното може да се изработи и от алуминий, пластмаса (пригодна за съхранение на храна) и други материали. При формирането на отводките, сандъчето може да се използва като кошер. С тази цел (виж рисунката) на едната от страничните му стени съм направол прилетен отвор 6 с размери 50 х 10 мм, който надеждно се затваря с помощта на дървено подвижно капаче.
Сандъчето го използвам и за превозване на отводки на далечно разстояние. За да се осигури добра вентилация при транспортирането на пчелите, на дъното, страничните стени и на капака съм продупчил множество отвори с диаметър 3 – 3,5 мм. В студеното време затоплям сандъчето отвън с пенопласт или с друг изолиращ топлината материал. При необходимост капака на сандъка го фиксирам неподвижно с подвижни райберчета от двете страни.

Източник: Сп. „Пчеловодство” 2008/N10

         главна страница     напред    горе