Дата на обновяване:01.08.2009

Два съвета за начинаещите
З.Мингазов

Преди роенето пчелите от средноруската порода строят много маточници. Пчеларите често ги използват за замяна на старите майки. Като ги изрежат и затворят в маточни клетки, пчеларите ги разполагат между централните рамки на едно от семействата. След 5 – 7 дни се появяват неоплодени майки. Пчелите започват да се грижат за тях, да ги хранят и ако се стекат обстоятелствата така, че поради някакви обективни причини, на пчеларя му се случи да държи тези майки дълго в клетките, то пчелите свикват с тях дотолкова, че спират да хранят своята майка, а ако тя е стара, то и я убиват. Пчеларят преди да изземе неоплодените майки, задължително е длъжен да прегледа гнездото и да си изясни, ще остане ли семейството без майка. Ако майката я няма, то трябва да пусне от клетката една от неоплодените майки, желателно такава, около която има повече пчели.
Миналата година едно мое семейство заложи 26 маточника, нещо, което аз намерих, като преглеждах гнездото. Да придам майката, на мен ми се удаде, като отделих маточниците и подхраних пчелите нееднократно със захарен сироп. За тази цел аз изразходвах като време една седмица. При отделянето на старата и придаването на нова майка в период без паша е необходимо да се прегледа семейството и да се провери няма ли маточници. При тяхното намиране, те трябва да се отделят. Само тогава може да бъдем уверени в успешното приемане на майката.

Превел от руски език: д-р инж Иван Парашкевов, Плевен
Източник: сп.”Пчеловодство” 2001/N4