Дата на обновяване:22.11.2008

Задачите на пчеларството на новия етап или как да се оцелее в днешно време
В. Кривчиков

Введение
В днешно време, когато рентабилността на нашето пчеларство се намира на ниско ниво, са необходими практически мерки по нейното повишаване.
Първо, това са теоретически въпроси, с които трябва да се занимава науката.
Второ – практическото реализиране на разработките на Научно Изследователските Институти. Но, докато това стане, могат да изминат и 100 години. Какво му остава да прави през това време пчеларя? Да седи и да чака, когато най – добрите умове на страната ще си обърнат лицето към нашите пчеларски проблеми? Аз мисля, че всички пчелари съвместно и заедно с пчеларската преса трябва да се постараят и да оцелеят в съвременните условия.
Според моето мнение, споровете, за един тип кошер за всички региони и породи пчели нямат под себе си основания и всички пчелари за това знаят, като в пословицата още от втората световна война, че „това, което за руснака е добре за немеца е смърт”. Нашата страна е голяма и методите на пчеларстване, които са подходящи за един регион, съвсем не са подходящи за друг, но това не пречи на пчеларя да вземе една или друга схема на „въоръжение”, като видоизмени своята съществуваща система свързана с отглеждането на пчелите, която е проверена много години на пчелина му. Много интересна система за отглеждане на пчели има Цебро В.П., но тя е приложима само за стационарните пчелини. Трябва да се вложат много средства, за да се построят спомагателни постройки за съхраняването на пчеларския инвентар и да се направят допълнителни малки кошери за отводките. А така също е актуален въпроса за охраната в дадения случай. Системата на Волохович е твърде тежка и тромава за един човек.
Аз нямам право да давам оценки, а се опитвам да анализирам. Разбирам, че в суровите условия на източен Казахстан, на малък медосбор, при отсъствието на добри медоносни култури, Волохович е бил принуден да намери тази технология, която без да се отчитат разходите на труд, позволява да се направи отглеждането на малко количество пчелни семейства - супер рентабилно. За да вземе пчеларят на „въоръжение” една или друга технология, той трябва трезво да обмисли и да прецени своите възможности. Но, след като се запознае с различни методи, може да вземе много полезни съвети и да ги използва в тези климатически зони, в които даже „земята отделя нектар” и няма необходимост да се правят подвизи за това, за да се произведе мед. Но може да се удвои и даже да се утрои продуктивността на собствения пчелин.
Основно животът принуждава пчеларя да се занимава с подвижно пчеларство, като има не по – малко от 50 пчелни семейства и трябва да ги превозва на места с гарантиран медосбор.
Всяка система за отглеждане на пчели има своите недостатъци. И моята схема също има такива. Това е фактът, че корпусите с 14 пити са много тежки. Даже и да не се предвижда тяхното повдигане, понякога в екстрени случаи се налага това да се прави.
За никого не е тайна, че бъдещето за професионалните пчелари се състои в увеличаването на количеството и качеството на пчелните семейства и вследствие на това се появяват следните въпроси: 1. Стандартизация на кошерите и приспособленията; 2. Избор на най – оптималната технология в своя район; 3. Системата за отглеждане на пчелите трябва бързо да се коригира при смяната на направлението на развитие на пчелина от производство на мед към отглеждане (пчели, майки, пакети и др.); 4. Количеството на корпусите трябва да бъде оптимално и да има минимално тегло. 5. Tехнологията свързана с грижите на пчелина, трябва да бъде направена за един или максимум от двама пчелари; 6. Допълнителни грижи за строителство на зимовник за регионите със зими с екстремални температури; 7. Купуване или създаване на приспособления за товарене и разтоварване на кошери в зимовник и на ремарке при преместване на пчелина при подвижното пчеларство.

Стандартизация на кошери и приспособления
Желателно е пчеларят да има еднотипни кошери. По – добре е да има корпуси на които могат да им се снемат дъната, а не гнездови корпуси с глухо дъно и магазин или втори корпус. Трябва да има висок модул - „подкапакник”, около 90 мм за разполагане на таванна хранилка. Кошерът трябва да има голямо пространство под питите. Авторът има предвид дълбокото дъно (бележка при превода). Ако това пространство стимулира пчелите да строят езици, то, под рамките може да се постави противовароатозна мрежа от капрон на разстояние 2 см от долната дъсчица на питите. Мрежите се монтират в снемащите се дъна. При това корпусите могат да бъдат както за 10, така за 12 или 14 пити.
Смятам, че пчели могат да се отглеждат и в колоди, но само за наблюдение.

Избор на оптималната технология в своя регион
Как пчеларят започва заниманието си с пчеларство? Снабдява се с кошери с такава конструкция, каквато има под ръка и които струват най – евтино, или си купува такива, каквито го съветва негов познат, който вече няколко години работи с пчелите. Начинаещия пчелар не мисли, че някога ще има голям пчелин и именно за това такъв подход е грешен. Когато изминат от 1 до 4 години, той започва да разбира, че след като е натрупал опит, вече не би избрал такива случайно попаднали му кошери за пчелина си, независимо от това, че голяма част от тях му изглеждат безплатни. Но „влакът си е заминал” и за да започне от начало, трябва да се снабдява с други кошери, да се преправя ремаркето или павилиона, да се правят нови хранилки, да се употреби нова и непозната технология за отглеждане на пчели и къде е гаранцията, че тази технология ще даде отличен резултат. А е ясно, че не само технологията прави пчеларството, важен е личният подход, влагането на частичка от душата на пчеларя в този или онзи проект. От тук и моят съвет към човек, които иска да започне да се занимава с пчели: трябва да се запознае с пчелар, който има стабилни и високи добиви. Още по – добре е, ако такъв пчелар живее във вашия регион и при него може да се отиде „на крака”, пчеларят да се убеди в професионализма му. И ако, този пчелар може и да се приориентирва в зависимост от природните условия и от получаването на максимално количество мед към отглеждане на пчели, майки, произвдство на пакети с пчели и пр, то тогава на вас много ви е провървяло.
Всеки пчелар има свои професионални разработки, които не са се появили веднага, а с течение на времето. Животът му е провеждал изпити и волю, неволю, пчеларят е бил длъжен да ги взема успешно, отначало даже и с оценка 3, но след това на отлично. От всяка такава своя победа, пчеларят е правил както от тухлички неповторима схема свързана с отглеждането на пчели.
Достойнствата на която и да е система за отглеждане на пчели се заключават в минималните загуби на време за обслужване на голямо количество пчелни семейства, например 50 – 100 кошера от един човек.

Филосовски въпрос
Ясно е на всеки, че пчелите се купуват или се започва работа с тях с цел попълването на бюджета. По аналогичен път може да се разсъждава за работа със свине, гъби и т.н. Както с упоменатите свине, след като те достигнат необходимото максимално тегло се продават живи или се продава месото им. Така и пчелите, ние ги използваме до краен предел, вземаме от тях всичко, не се замисляме, че за разлика от свинете, те остават при нас, още са живи и ние искаме, те (пчелните семейства) да ни служат не една година. С други думи режем клона на който седим.
Винаги във всички книги и статии по пчеларство, най – голямо и най – важно значение се отдава на събирането на меда, технологията на неговото получаване, на колкото може повече продукция във вид на мед, прополис, маточно млечице, пчелна отрова, восък, перга. Но почти никога не се освещава защитата на пчелите. Защо да не се занимаваме с пчеларство заради живота на самите пчели? Пчеларят на най - напред трябва да се научи да се грижи за своите семейства не на първо място заради печалбата от тях, тогава от него ще се получи истински отзивчив и внимателен, способен пчелар. При обясняването на своя подход, аз непрекъснато акцентирам вниманието си върху този въпрос.
Не е нужно всяка година пчеларят да получава рекордни резултати, с това той си успокоява амбициите, но забравя за пчелите – за тези които го хранят и издържат, като ги превръща в свои роби по произвеждането на продукция. Много е сложно да не обърнеш внимание на общоприетото мнение, когато всички говорят за максимални добиви, които трябва веднага да се реализират по максималната цена и т.н. и да продължиш да си преследваш целта, а именно, спокойно и планомерно да нарастваш силата на семействата на основата на своите принципи и натрупания опит. Тази „пътечка” се отличава със своите вдлъбнатини, дупки и грапавини, но само тя може да доведе до увереното овладяване на професията на хуманния пчелар.
Начинаещите пчелари или пчеларите с неголям стаж, при които не всичко се получава, търсят тази единствена система за отглеждане на пчели, която дава 100% резултат. Аз смятам, че в пчеларството трябва да се владеят практически всички методики, да се проверява всичко ново, което според нас помага в работата, което е приемливо във вашия регион, което не противоречи на климатичните условия и на медовия конвейр във вашата местност.
Всеки елемент на своята технологична схема на отглеждане, аз го пропускам през призмата на своето възприемане. А принципът е един – не навреди, помогни, постарай се да успееш да направиш максимално много неща днес, работи с радост, запознавай се с нови неща, като ги проверяваш на практика. И накрая, последната цел, тя е да се даде на пчеларите не натрапчиво, своето отношение към пчелите.
В края на краищата, не в технологията на отглеждане е всичко, и не в това, че тя трябва да доминира над всички останали, а в това, че трябва да се покаже, че при определено отношение към пчеларството, може пчеларят да измени своя характер и по – нататък да живее според природните закони.
В пчеларството, колкото повече душевна топлина влагаш, толкова повече получаваш за своето развитие.
Аз говоря азбучни истини, но пчеларите със стаж, при които всичко винаги се получава, ще потвърдят моите думи, за тях всичко това е аксиома, която не изисква доказателство.

Кратко за технологията
Между 23 и 28 март се изкарват пчелите от зимовника независимо от климатичните условия. Кошерите се изнасят вечерно време, за да не излитат пчелите от кошерите вследствие от причиненото безпокойство. Не трябва по това време пчеларят да се страхува от възвратни студове. Ако на следващия ден пчелите не се облетят, то те свободно могат да се облетят даже и след 1 седмица.
Времето за изнасянето на кошерите зависи от условията за постъпване на прашец в кошерите. Аз изкарвам кошерите 1 седмица преди появяването на прашеца.
При каквато и да е температура може да се сменят подвижните дъна, като в чистите дъна се поставят нагреватели, които се включват след облитането на пчелите и само за нощно време, като се подразбира, че през деня се изключват. В този ден, когато пчелите се облитат, гнездата не се преглеждат. На следващия ден при температура при която пчелите летят се прави преглед. В моите кошери пчелните семейства зимуват основно на 6 пити. Преместваме по една пита от гнездото към стената на кошера, която е осветена от слънцето, като едновременно проверяваме за наличието на пило. Майката не я търсим. Отделяме гнездото с преградна дъска и вместо странични затоплящи материали поставяме пити с мед и перга от запаса в склада. При мен кошерите са с 14 пити, затова след преградната дъска се побират от 7 до 8 пити, в зависимост от дебелината на преградната дъска. Отгоре се поставят горните хранилки в които ще се влива течен, захарен сироп като той се прави от 1 част захар и 1,5 части вода. Препоръчва се вместо захарен сироп, които желае да сипва меден сироп. Сиропът го давам за да го има през нощта. Началото на даването на сиропа зависи от постъпването на прашец, а именно една седмица след постъпването на първия прашец.
Следващият преглед се прави 20 – 25 дни след облитането. През това време се появяват млади пчели и с всеки изминал ден тяхното количество става все повече и повече. Това се забелязва по темпа на вземането на сиропа от хранилките. За развитието на семейството са създадени всички условия:
- топло е като лятно време за сметка на нагревателите;
- постоянното подхранване имитира наличието на паша;
- налице е обилие от постъпващ в кошера прашец;
- зад преградната дъска има големи запаси от мед, което кара пчелите да не правят икономии на храна при развитието на семейството;
- наличие на миналогодишни, селекционирани майки.
При първия пълен преглед на гнездото определяме количеството на пилото, от него зависи броят на питите, които ще се поставят за разширяване. Ако имаме три пити с пило, то поставяме две пити с мед от двете страни на групата пити с пило. Ако са 4, то по една пита между крайната с пило и тази с перга и една пита, желателно пълна с мед, светлокафява, която има голямо количество перга, в средата на гнездото.

На Рис. 1 е изобразено семейство, което има три пити с пило
- Жълт цвят – крайните в гнездото пити, които са пълни с мед;
- Зелен цвят – пити пълни с мед, които се поставят за да снася яйца майката в тях;
- Оранжев цвят – пити с пило;
- Тъмно сив цвят – преградна дъска.

На рис. 2 е изобразено семейство което има четири пити с пило
- Жълт цвят - крайните в гнездото пити, които са пълни с мед;
- Зелен цвят – пити пълни с мед, които се поставят за да снася яйца майката в тях;
- Оранжев цвят – пити с пило;
- Тъмно сив цвят – преградна дъска.
В разглеждания въпрос няма шаблон, ако семейството има 4 пити с пило, но вие чувствате, че пчелите не са така много, и пилото не е по цялата пита, то за снасяне може да поставите две пити, но една задължително в средата, а втората до последната пита, която има открито пило.
Питите с мед, които ще се използват за снасяне на яйца, разбира се трябва да се разпечатват. Те се вземат зад преградната дъска, през това време те са повишили температурата си до степен, че пчелите вече могат да взимат меда им и да го пренасят в гнездото.
Има едно условие при разширяването, крайните двойки пити с пило никога да не се разделят.
Такова обемно разширяване от веднъж дава работа на пчелите за 10 – 15 дни, което освобождава на пчеларя време за други видове дейности.
При дадения преглед се определят пчелните семейства, които ще изпълняват ролята на семейства – отглеждачи. За целта се избират семейства със стари майки, които все още добре снасят яйца. При необходимост се добавят пити със запечатано пило, така, че общото им количество да е от 6 до 8 пити. Майката се изземва от гнездото и се прави „кладенец” по средата на гнездото за 4 часа, след изтичането на това време се поставя маточна рамка с личинки за отглеждане.
В дадения момент от времето, основна задача се явява да не се загуби драгоценно време, колкото може повече да се създадат възможности за производството на млади майки. Затова се създават семейства отглеждачи в количество 3 пъти повече, отколкото му е нужно на пчеларя за свои нужди. Общото количество на младите майки – 150% от общото количество пчелни семейства на пчелина. Ако се отчете, че в най – добрия случай ще се облетят 75% от общото количество създадени отводки за облитането на майките, то в този случай се получава примерно такова количество оплодени майки в спомагателните отводки, колкото има презимували пчелни семейства. По – нататък част от отводките, 50% от общият им брой се използва за обединяване с основните семейства на главната паша. Останалите се развиват самостоятелно и се пускат да зимуват, като резерв за работата през следващата година. Тези отводки се проверяват по медосбор, по състоянието си след зимуването и някои от тях влизат в основната група семейства, които се извозват на подвижно пчеларство. Реално трябва да се създадат толкова отводки, колкото позволява силата на семействата на пчелина.
Като правило в отводката на стационарния пчелин не се поставят рамки с восъчни листове за градеж. И при достигането и на три пити с пило, развитието на отводката не се форсира с поставянето на пити със запечатано пило от други семейства. Те самостоятелно се развиват и си събират мед за зимата. За целта гнездото се държи в компактно състояние на не повече от 7 пити.

Групата, която участва в медосбора в количество от 50 семейства се състои от такива, които са с много добра медопродуктивност. Останалите семейства се намират у дома на стационарния пчелин и се състоят от най – добрите по количеството на пилото, като правило, по време на медосбора, такива семейства не се отличават с голяма медопродуктивност (такава характеристика намери потвърждение от резултатите от миналия сезон). В тяхно число са семействата с роеви и свищеви, миналогодишни, а така също майки от тиха смяна, които не са много, но все пак ги има. Пилото от такива семейства, които се намират на стационарния пчелин у дома се иззема на всеки 10 дни, за създаване на отводки и за подсилването и по – нататък.
Някои семейства, които не оправдават надеждите по развитие се връщат от подвижното пчеларство у дома, а на тяхно място се докарват пчелни семейства с отлични данни, които още по начало са се явявали „кандидати” за подвижно пчеларство с показателите си.
Нуклеусите за облитането на майките се поставят в изолатори за конструкцията на които вече стана дума. Изолаторите на свой ред се поставят по 4 броя в един корпус. Корпусът се поставя на дъно или върху първия корпус на семейство, което ние няма да извозваме на подвижно пчеларство. След облитането на майките, два нуклеуса оставяме за себе си, а останалите или продаваме или придаваме на пчелина си.
На първо място се преследва целта колкото може повече да се получат оплодени майки.
Всяка година обаче си поднася своите сюрпризи, например, възвратните студове, затрудняват бурното развитие на пчелите и затова семействата – отглеждачи са готови със седмица по – късно, което в сой ред влияе на времето за поставянето на личинки за отглеждането на майки. Съответно се налага да се отложи и формирането на отводките. Понякога за да се получат 100 оплодени майки, заради лошите климатични условия се налага да се работи с до 1000 личинки.
Първото возене на 50 – семейства на подвижно пчеларство е на еспарзета. От тези семейства на стационарния пчелин са били създадени от една до три отводки. Сега стои задачата в максимално кратки срокове да се увеличи максимално количеството на пчелите, което обикновено и става. Във втория корпус разширението става само с празни пити. Към края на цъфтежа на еспарзетата, семейството е вече на 24 – 28 пити. Мед не се центрофугира, защото настъпва период на негарантираната паша. Обикновено това е извозване на кошерите на синяк, който е малко и няма големи полета с него. През това време дневният принос се колебае в различните години от 500 грама до около 2 кг. Настъпва времето за поставянето на голямо количество рамки с восъчни листове, както беше отбелязвано, от 5 до 7 наведнъж. Ако медът от еспарзетата беше изцентрофугиран, то пчелите биха развили бурна дейност по запълването на празните пчелни пити и поставянето на рамките с восъчните листове за градеж би им се явявало като допълнително натоварване. В същото време в кошера, имащ много мед във втория корпус, където кипи бурен живот, поставянето на рамки с восъчни листове не затруднява семейството. Силните семейства изграждат по 5 рамки с восъчни основи за 3 дни. Тези рамки се изземват и на тяхно място се поставят нови.
Към пашата от гречиха (елда), пчелите отиват с максимална сила. В дадения момент те са готови да използват практически каквато и да е паша на максимум. Семействата, които не са достигнали 28 пити се обединяват с отводките, които се намират в 3- я корпус. Като извод, целия пчелин се състои от ДБ кошери в три корпуса. При центрофугирането на меда от двата горни корпуса, това е примерно 40 – 50 кг мед от едно центрофугиране, а се очаква да има още две такива.
Следващата паша е от слънчоглед. Както вече бе казано, на отслабналите семейства се докарват отводки за обединяването им. На слънчогледа се правят основно средно 2 ценрофугирания както беше отбелязано. В периода от 8 до 15 август активния медосбор завършва, и пчелните семейства се ограничават в долния корпус, във втория се поместват празни пити за изсушаване. Всички светли пити, в които не се е отглеждало пило, се извозват в къщи, снемат се третите корпуси. Пчелинът се превозва на място с поддържаща паша за нарастването на количеството на пчелите за през зимата. Подхранванията със захарен сироп се изключват като не отговарящи на реалностите на съвременното и бъдещето пчеларство.
През октомври се извършва формирането на гнездата. Питите с малко мед се изземват и се оставят пълните с мед, с мед и перга в средата на кошера в количество от 6 – 7 броя. Отстрани се ограничават с преградни дъски без странични затоплящи материали. Ако все още има запечатано пило в гнездата, то тези пити се отбелязват и се изземват от средата на гнездото около 20 октомври. Последното облитане обикновено е 25 – 28 октомври. При настъпването на устойчиви студове всички кошери със свалени капаци се вкарват в подземен зимовник.
Тайната на технологията
Тайната се състои в това, че не трябва да се пропуска нито едно от звената във веригата и така всяка година, в такава технология не може да има революция, т.е. скок в резултата. Това е мек еволюционен процес. Пчелина се усилва постепенно с всяка следваща година. Провежда се селекционна работа, ако пчеларят има желание да направи разходи от време и средства за повишаване на качеството на пчелните семейства, то се прилага и инструментално осеменяване на майките. Леки пътища няма в пчеларството и нека да не се заблуждават тези пчелари, които са повярвали на рекламата на някои недобросъвестни пчелари (ако може така да се нарекат), искат, в тази същата година като приложат рекламираната технология, да получат свръх резултати. За да получиш, отначало трябва да отдадеш. Що се касае пчеларството, трябва да отдадеш себе си без остатък, като промениш своето светоусещане и приоритетите си. Без самообучение – теоретично и практическо, пчеларят няма да има по - добро бъдеще в пчеларството.
Как може да се разсъждава за цялото, ако отпада едно от звената? Например, какво ще стане с пчелите през зимата, ако не са се съблюдавали правилата за грижите за тях през целия сезон? Да го кажем честно, даже неголяма грешка може да повлияе на по – нататъшната съдба на цялото пчелно семейство и, съответно на пчелина като цяло. Тъй като всяка технология си има своите недостатъци, задачата на пчеларя е да подходи правилно по този въпрос и до минимум да намали действието на тези недостатъци. Например, теглото на пълния с мед корпус с 14 пити е голямо, много рядко се налага да се снема, но при желание може да се повдигне и сам от пчеларя, като се използва подемник (кран) или се извика помощник, нещо, което обърква темпа на работа. Освен всичко друго, това са допълнителни разходи. Колкото пчеларят става по – възрастен, толкова подобни проблеми стават все по – актуални.

Заключение
И така, който и да е проблем на пчелина е решим. Работата с пчелите не се провежда по шаблон, всичко зависи от състоянието на семейството, климатичните условия, силата на пашата на дадения момент от времето. След като произведе голямо количество млади майки, отселекционирани по полезни признаци, може да не се бои, че няма да се справи с роенето, при достигане на силата на семейството до критичното състояние. Младите майки, това означава огромно количество пчели и като резултат те могат да се използват и за произвеждане на мед и за увеличаване на пчелина. Силата на семейството я използваме за изграждане на голямо количество восъчни листове, ако по климатични условия годината не е за големи добиви. След като притежаваме голям пчелин с допълнителни отводки, ние изпълняваме няколко задачи.
1. Направляваме силата на семействата за решаването на всякакви задачи на пчелина; 2. Не зависим от капризите на природата; 3. Променяме направлението на развитие на пчелина от посока производство на мед в посока развитие на пчелина. 4. Отчитайки количеството на изградените през сезона пити, до голяма степен си решаваме проблемите с болестите. 5. Колкото е по – силно пчелното семейство, толкова по – малко то се износва на медосбора, което осигурява в последствие отлично зимуване. 6. Восъчните листове се изграждат не от случай на случай, а в нужното време. При това се дават от 5 до 7 рамки за изграждане едновременно през 5 – 8 дни. След като по този начин поставяме рамките за градеж, то семейството построява повече от 20 пити от восъчни основи.
Главната тайна, това е отглеждането на пчели с голям запас от мед в кошера и мобилизацията на силата на семейството на определен вид работа, която не противоречи на биологията на отглеждането на пчелите през цялата година, в това число и на медовия конвейр във вашия регион.

Превел от руски: д-р инж Иван Парашкевов, гр. Плевен

Източник:
http://www.uley.info
http://www.beeinbg.narod.ru

Kак да се изкарват пари от пчеларството в днешно време?
В. Кривчиков

Възниква въпроса: Какво е направила държавата за това, че пчеларството да започне да разцъфтява в нашата страна? Според мене държавата на първо място трябва да осигури централизирано закупуване на меда. Пчеларят ще се ориентира по ценовата политика и ще се приспособява към строго фиксираните цени на сладката продукция. Ако цената по която ще се купува меда бъде 1,5$, то и количеството пчелни семейства и всичко останало ще зависи от такава цена. Тогава и може би ще има смисъл да се увеличава пчелина. А засега в днешните условия трябва пчеларя да се приспособява.
С какво се занимава сега руския гражданин след това, като го съкратят или след излизането му в пенсия. Тъй като на една пенсия не се живее, а се прибавят и проблеми свързани със здравето и помощта от деца и внуци, то подобни проблеми са много актуални. Ако, по – рано пчеларят се е грижил за 5 – 15 пчелни семейства и с излизането си на пенсия е можел да удвои количеството на пчелните семейства, то сега заниманието в такива мащаби става нерентабилно.
Как да се отглеждат пчели, за да има пчеларят материална изгода? Навярно трябва да се променят приоритетите, да се препрофилира видът на дейността. Ако по – рано основната задача е била да се изцентрофугира колкото може повече мед, то сега се налага пчеларят да си намери своята ниша за рентабилното отглеждане на неголямо количество пчелни семейства. Преди 15 години за да има смисъл от занимания с пчеларство е можело да се грижи за 15 пчелни семейства, а сега минималното количество е 30. Тук веднага възниикват такива проблеми като превозването на пчелина на пашата, обслужването им, продажбата на меда. И така допускаме, че ние имаме на пчелина си 50 пчелни семейства. Аз мисля, че при такова количество може да се говори за рентабилност на пчеларството даже в днешните условия, при това още повече, ако пчелинът се обслужва от един човек.
Повишаване на доходността от всяко пчелно семейство. Написаното се отнася за тези пчелари, които на пчелина си нямат слаби семейства. Само в този случай може да се говори за повишаване на продуктивността на всяко отделно семейство. Ако не се работи по проблема за повишаване на качеството на пчелина, то количеството на слабите семейства на пчелина на такъв пчелин превишава 30%. В такъв случай за никаква рентабилност на пчелина не може да става и дума, още повече да се повишава натоварването на силните семейства. Тъй като те и без това са претоварени с работа по подсилване на слабите и събирането на меда в по – големи количества, т.е. те работят и за себе си и за „съседния” кошер, за който пчеларят е „решил”, че няма да прави нищо за да подобри неговото качество.
И така, при провеждане на селекция в продължение на редица години всички семейства на пчелина са достигнали тавана на своите възможности. Ако през дадения период, медът има ниска цена на продаване, няма голяма необходимост да се увеличава количеството на произведения мед, още повече на слънчогледовия, който в южните региони не се ползва с голямо търсене от купувачите. Какво да се прави? Как да се оцелява? Не трябва да се отказваме от пчеларството разбира се.

Първо, пчеларят може да се захване с пакетното направление. За целта трябва да се усвои отглеждането на майки. При добре организирана работа, от всяко пчелно семейство може да се направят по 2 и повече пакета през пролетта следващата година. Ако се преведе на „езика на меда”, това означава, че направеното ще съответства на 50 килограмов гюм с мед, продаден по цена около 2$ за килограм. Допълнително към „този мед” се изцентрофугирва от педесетте пчелни семейства, без да отслабват поне един тон мед.
На следващата година, т.е. в годината в която се продават пакетите с пчели, семействата от които формираме пакетите, могат да произведат т.нар. „опашки” (излишък от пчели) във вид на две или три междини с пчели и една пита с пило. Тези „опашки” до есента могат да се направят от пчеларя да станат отлични семейства. След облитането на майките в тези „опашки” (отводки), те също могат да бъдат реализирани като отводки, по установени в региона на пчеларя цени.
Ако годината е отлична по отношение на главната паша, то част от направените отводки могат да се използват като помощни семейства и да се обединят преди главната паша с основните.
При възприетото направление на развитие на пчеларя, на него ще му се наложи да преосмисли много неща с които се е занимавал до сега на пчелина си и да си направи допълнителни технологични приспособления:
1. 100 кошера за отводки. Аз постъпих по – просто. Корпусите на кошерите за 14 пити в количество 50 броя са разделени на две с вертикална разделителна преграда, в снемащото се дъно има вдлъбнатина за преградата. Корпусите са взаимозаменяеми, налице е унифицираност. Само преградите за всеки корпус са си негови.
2. Нуклеуси за облитането на майките. Аз използвам изолатори за 2 пчелни пити за които вече стана дума в други публикации.
След облитането на майките и нейната реализация, в нуклеуса се поставя маточник. След облитането на майката, отводката се подсилва и се използва по предназначение. Може да се остави да зимува или да се придаде към семейство за смяна на майката.
За да си нямам проблеми с клиентите по отношение на продадената майка, аз я продавам заедно с нуклеуса в който тя се облита. През това време, майката е започнала да снася яйца. Отпада ненужния риск по придаване на майката във ново сформирана отводка. Остава отводчицата да се подсили със запечатано пило.
Второ. В местностите в които пашите не са големи, пчелите може да се натоварят да изграждат восъчни листове. Ако се търсят на пазара изградени пити, то 1000 такива по цена около 1$, това е още един допълнителен източник на доход. Ако не се създават отводки за продаване, а само за смяна на майката в основните пчелни семейства, то всяко семейство може да изгради по 20 восъчни листове и да ги превърне в пчелни пити. Лесно можем да съберем получените приходи и да разделим сумата на 12 месеца за да получим колко средно се получава за един месец допълнение към пенсията на пчеларя.
Трето. През зимния период, когато пчеларя има предостатъчно време, той може да се занимава с изработване на рамки с цел тяхната продажба. Също така могат да се изработват секционни рамчици за мед, нещо което в много региони се търси.
Четвърто. Може срещу определено заплащане да се подготвят личинки за производство на майки, така както е прието в някои държави. На клиента му остава само да си постави маточната рамка в семейството отглеждач. Като резултат той ще получи след 10 дни, 20 – 30 майки с полза за пчелина си.
Пето. При продажбите на меда трябва да помним, че медът не е стока от първа необходимост. Не трябва да си въобразяваме, че ще се появи такова време през което държавата ще си обърне лицето към пчеларите. Страната ни и без нас има достатъчно проблеми, което означава, че ако някой очаква благоденствие за пчеларите, то скоро няма да настъпи.
Шесто. Може да се дадат кошери с пчели (отводки) според определена уговорка под наем или срещу определено количество мед или срещу договорени пари, които може да се получат след продажбата на меда.
Седмо. Може да се намали цената на меда, тогава и тъмния и светлият мед ще се купуват с удоволствие от купувачите.

Формиране на търсенето на произведената пчеларска продукция.
Може пчеларят да се оплаква, колкото иска, че в днешно време няма добри цени за пчеларските продукти. Много пчелари си спомнят за минали времена в които проблеми с продажбите на меда не е имало. Да това е така, защото такова положение е било свързано с редица причини. Една от тях, това е, че на държавата и е било изгодно да купува меда от населението по 5 рубли за килограм, а да го продава зад граница по 5 долара. Курсът на рублата към долара примерно беше 10 : 1. Такова съотношение покриваше разходите за пакетиране и транспорт.
Понякога държавата в лицето на различни приемащи меда кантори използваше още по – голяма хитрост. Като използваше голямото търсене на населението на стоки като дрехи, битова техника и др., то медът се изкупуваше по 3,5 рубли, на пчеларите се даваха чекове, срещу които можеше да се купят произведени зад граница, качествени стоки. С други дуни, като се използваше дефицитът на едни или други стоки, държавата евтино изкупуваше меда, а със спечелените средства се купуваха стоки, които с надценка се продаваха на пчеларите. То ест пчеларят плащаше два пъти. Когато цената на меда стана еднаква и в страната и зад граница, то търсенето на нашата продукция спадна. И затова подобни кантори водят жалко съществуване, защото цените на селскостопанска продукция се понижиха във валутно измерение. Купуването и продаването на селскостопанска продукция не носи доходи, а понякога даже донася и загуби.
Сега с препродажбата на меда се занимават прекупвачи, които купуват меда по – евтино, а го продават по – скъпо. В нашето време този процес се нарича просто бизнес.
Появява се въпрос: Какво да се прави? Пчеларят може да се възмущава колкото си иска, но произведената продукция трябва да се реализира. От какво печелят търговците? От търсенето на населението, в една година хората търсят по – светъл мед, а в други години – по – тъмен. Как може това да се предскаже?
Да вземем за пример, ремонта на битова техника. По – рано беше изгодно да се ремонтират телевизори, магнитофони, хладилници и др. и много хора работеха в тази сфера и не лоши пари изкарваха. Сега вече се произвежда такава битова техника, която практически почти не се поврежда, а ако това се случи, то вече са налице такива ситуации, че е по – изгодно да се купи нова, отколкото да се плащат много пари за ремонт. Търсенето на подобен род услуги рязко спадна.
Или още един пример. По – рано в Русия не са знаели какво е това кафе. Докато Петър Първи с указ не е заставил всички хора от високите съсловия да го пият за да не изостават от Запада. След определено време в Русия се появява търсенето на кафето.
Повечето пчелари не могат да оставят просто така пчеларството и да започват друг бизнес. Толкова много сили и средства са вложили за развитието на пчелините си. Аз си представям нещата така: Нужно е не само да се намира търсенето, а пчеларят сам трябва да го формира!
Търсенето трябва да се формира така, че никой да не се съмнява в качеството на произведената продукция. За това ще се изразходи много време сили и средства, но в края на краищата вие даже няма да забележите как ще дойде признанието на вашата продукция и вашето душевно отношение към хората. Търсене на произведената продукция ще има ако пчеларят целенасочено работи в едно направление и не мечтае само и единствено за печалбата, но и едновременно, задължително и за това, че трябва да прави и добро на хората, че като продава качествена продукция на достъпни цени, той дарява надежда на купувача, че може в същото време да живее пълноценно и да получава удоволствие не само от работата за произвеждането и, но и от това, че някой го разбира и му е благодарен за отзивчивостта.

Източници:
www.beeinbg.narod.ru
www.uley.info